tisdag 10 februari 2015

Månadsuppföljning 11/1 - 8/2

I söndags var det andra söndagen i månaden och då stämde jag sedvanligt av portföljen. Tyvärr han jag varken då eller igår uppdatera bloggen vilket gjorde att detta görs först nu.

Insatt under perioden: 4148 kr
Nettoutdelat under perioden: 0 kr
Värdeökning under perioden: 10 452 kr (Total förändring minus insatt och nettoutdelat)
Total värdeförändring under perioden: 14 600 kr


Jag är helt lyrisk över dessa siffror. Att jag lyckades sätta in 4148 kr är jag otroligt glad över. Ett extra stort CSN samt en del extrajobb under december möjliggjorde denna summa. Börsuppgången som har inlett året har sedan lett till att befintliga innehav har blivit uppvärderade med över 10 000 kr. Detta är otroliga summor för mig. Innerst inne vet jag att detta inte kommer pågå för alltid och att det finns risker för att jag redan under 2015 kommer få se liknande siffror, men då i motsatt riktning. Men än så länge kan jag surfa på denna framgångsvåg ett tag till...





Hoppas kunna spara undan en del pengar kommande månad och på så sätt passera 100 000 kr i insatt kapital till nästa månadsrapport. Hade varit en rolig milstolpe!






6 kommentarer:

  1. Oerhört kul läsning och bra jobbat som student att spara över 4000 kr :) Jag är själv student och försöker jobba och spara så mycket jag bara kan under tiden! Ska bli kul att se månadsuppföljningen för februari här näst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! 4000 kr är fantastiskt, dock är var denna månad något dopad med ovanligt höga inkomster, försäljning på blocket o.s.v.

      Din blogg verkar intressant!

      Radera
  2. Rätt mäktigt att spara 4000 som student! Själv överlevde jag inte utan månatliga tillskott från snälla föräldrar. Att lägga grunden redan nu borgar för en trevlig tillväxt över tid men se f-n fan till att inte glömma bort att njuta av livet :-)
    Mvh//Chansar mest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Dock ska tilläggas likt jag skrev som svar till ovanstående kommentar att ett månadssparande på över 4000:- inte är "normalt". Ah det är en balansgång, men tack vare billigt boende och extrajobb blir det pengar över både till aktier och till roligheter!

      Radera
  3. Du funderar inget kring att sannolikheten för ett ras ändå är relativt stor närmsta året om man ser till börsens historia? Och med tanke på det kanske avsätta en viss procent i räntefond för att ha pengar att handla för i botten på raset? Jag är själv i precis denna sits och alla nya pengar jag investerar går in i räntefond, men lurar på att även sälja av aktier och andra fonder för att sätta in även dom pengarna på räntefonden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tankarna kring att risken för börsnedgång är större än chansen till börsuppgång finns absolut hos mig. Hade jag varit kortsiktig hade jag sålt allt för längesedan. Dock är min filosofi att jag oavsett börsläge gör inköp varje månad för att på så sätt få ett bra medelvärde, och denna taktik har jag mycket att tacka för då jag redan för ett år sedan tyckte börsen var dyr. Tänk vilken uppgång jag missat om jag då börjat investera i räntefond.

      Radera