torsdag 19 mars 2015

Inköp Procter & Gamble (P&G)

Då har årets inköp på den amerikanska marknaden gjorts. Som jag skrev i ett inlägg häromdagen görs dessa inköp något annorlunda än mina svenska.

Valet i år föll på på det multinationella dagligvaruhandels företaget "Procter & Gamble". Som med övriga inköp har jag inte gjorts något överdrivet djup analys.

Bolaget har funnits sedan 1837 och innehar idag kända varumärken såsom Head & Shoulders, Wella, Ariel, Pampers o.s.v. Bolaget delat ut 4 gånger per år och denna har höjts i 58 år i följd!!

Jag avser att precis som mina andra bolag äga detta bolag i runda slängar 50 år framöver vilket gör att jag anser att någon djupare analys än såhär inte är nödvändig. Jag är nu med på tåget och hoppas på en lika bra resa kommande 50 år som bolaget har haft de senaste 50 åren.

Jag köpte 17 aktier för 82,97 USD stycket.

Nu dröjer det ytterligare ett år till nästa amerikanska bolag ska inhandlas. Dags att börja leta spännande kandidater!

2 kommentarer:

  1. Tycker du har ett underbart synsätt på aktieinvesteringar! Att spara medans du pluggar är väldigt beundransvärt och att du tänker 50 år framöver (om du klarar hålla det) är oerhört bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker så! Jag hoppas att det blir en vinnande taktik i längden. Utvärdering sker om 50 år...

      Radera