tisdag 17 mars 2015

Mina köp av amerikansk aktier

När byggandet av min utdelningsportfölj tog vid hade jag ingen direkt tanke på att söka mig utanför den svenska marknaden för att hitta nya kandidater till portföljen. Sedan började jag förstå mer om diversifiering mot inte bara marknader utan även valutor, hur små många av många fina svenska bolag i relation till utländska jättar är och sist men inte minst att många framförallt amerikanska bolag delar ut kvartalsvis.

Jag bestämde mig för att ha 4-5 amerikanska bolag i portföljen och dessa skulle köpas in med ett års mellanrum för att sprida inköpen och därmed den total risken. Exakt vilka bolag detta skulle bli var och är ännu inte helt spikat. Men grundtanken som fortfarande är tanken är att Coca Cola, P&G, Wal-mart, McDonalds & Johnson & Johnson alla ska få en plats.

Varje inköp skulle göras för ungefär 12.500 kr och ett par månader senare i vårt kära grannland Norge hade jag sparat ihop 50.000 kr vilket skulle finansiera de fyra första köpen. Inköpen i amerikanska bolag sker en gång per år och därmed hade jag med dessa 50.000 kr finansierat inköpen under studietiden. När det är dags för inköp sätter jag in 12.500 kr i portföljen vilket gör att under den månad köpet görs ökar insättningarna och portföljvärdet markant.

I mars 2014 köptes som bekant Coca-Cola in till portföljen och nu har det gått ett år och därmed är det dags för nästa inköp.  Köpet kommer ske i dagarna och rapporteras därefter.

2 kommentarer:

  1. När det kommer till dina inköp, tar du ingen hänsyn till varken aktiekurs eller dollarkurs? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som jag gör med mina svenska bolag (Där jag alltid köper i något av bolagen när likviderna uppgår till 1500:-) har jag även när det gäller mina amerikanska inköp en liknande strategi.

      Varje år i mitten på mars köper jag i något av de tänka amerikanska bolagen, oavsett hur dollarn står, hur kurserna står o.s.v. Precis som när det kommer till Sverige kan jag "välja" ett bolag som jag tycker ser billigt ut relativt de andra. Men i något bolag köper jag oavsett vad. Resultatet över tid kommer bli att jag ibland köpt dyrt, ibland billigt men genomsnittligt med helt OK kurser.

      Radera