torsdag 23 april 2015

Utdelning Holmen & Ratos

Att vakna på morgonen, logga in på depån och se att det har trillat in nya friska pengar i form av utdelningar som har krävt exakt noll engagemang eller tidsåtgång från mina sida är en fantastisk känsla. Att utdelningarna just trillat in under tiden man sover gör känslan ännu mer magisk.

Mina 54 aktier i Holmen gav 10 kronor stycket vilket totalt blev 540 kronor. Efter skatten på 162 kronor blev det 378 kronor kvar till mig och min portfölj.

Mina 219 aktier i Ratos gav 3,25 kronor stycket vilket totalt blev 712 kronor. 30% skatt drogs (213 kronor) och kvar till portföljen blev 499 kronor.

Medans mina jämnåriga kurskamrater såhär dagen före CSN-utbetalning klagar på att det sinar i kassan har jag alltså inkasserat 877 skattade och friska kronor. Och imorgon trillar det in nytt CSN/Lön och då fortsätter mitt nettoköpande. Det går bra nu!







5 kommentarer:

  1. Du har säkert en bra förklaring, men varför har du inte dina aktier i en ISK? Håller för övrigt med om känslan att vakna och ha fått pengar, påminner om tandfén :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förklaringen är att ISK inte fanns när jag startade portföljen och att det just nu ligger väldigt stora orealiserade vinster med stora latenta skatteskulder vid en överflyttning. Tror att vi kommer få en dipp inom något år och därför avvaktar jag överflytt tills dess!

      Radera
  2. Snyggt! Är imponerad över att du är ung och studerande och ändå lyckas få så höga utdelningar. När jag tog examen från universitet år 2012 hade jag utdelningar på cirka 5 300 kr och jag var överlycklig. Jag tror att du har en ljus framtid, speciellt när du köper aktier relativt ofta. Vilken courtage-kostnad har du per köp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Din utveckling sedan dess är imponerande och något jag med glädje följer via din blogg. Jag använder mig av Avanza med "Mini". Alltså 0,025% vilket är mycket lämpligt då jag ofta handlar för 1500 kronor/order.

      Radera
  3. Alltid lika härligt med utdelningar, känns så bra att se pengarna växa.

    SvaraRadera