tisdag 13 januari 2015

Kvällsunderhållning i excel

På fredag har jag en stor tenta som såtillvida jag vill bibehålla mitt höga snitt hittills behöver få ett antal timmar (alldeles för många) plugg till.

Kanske är just detta förklaringen till att jag istället sitter och leker i excel?

Hur som helst så slog mig tanken hur många kronor i utdelning som trillar in på mitt konto per år om man skulle slå ut det på månader, timmar, dagar o.s.v.

Är det bara jag som blir lycklig när jag kommer på nya siffror att beräkna i excel? Finns det någon diagnos för denna typ av beteende?


Här är resultatet:


Även om siffrorna i absoluta tal är sanslöst låga så är utvecklingen fantastisk tack vare mer än 100% i ökning av nettoutdelning.

Låt säga att det tog 15 minuter att skriva detta inlägget, det innebär med 2014 års utdelning 0,06678 kronor. Men det bästa av allt är att pengarna hade trillat in oavsett vad jag hade gjort.

Tänk så mycket jag kommer tjäna inatt när jag sover, räknat på 8 timmar blir det 2,136 kr.
FÖR ATT SOVA!!!! Fantastiskt!

6 kommentarer:

  1. I like this post! I like it alot!
    Jag har bara dragit mina siffror till dags summor. Kanske är värt att öka sen. Ligge ungefär på samma nivåer som du atm. Förväntad utdelning i år ligger väl på runt 3000kr =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! En dagssumma är kanske något mer normalt, men kunde inte låta bli att överdriva när jag ändå var igång...

      Radera
  2. Jag älskar både Excel och ränta-på-ränta-kalkylatorer! Skulle kunna sitta i timmar och lägga till olika parametrar som avkastning, direktavkastning eller framtida löneförhöjningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att få en kommentar ifrån dig Angelica!
      Skönt att man inte är ensam om denna typ av beteende. Man får dock passa sig för glädjekalkyler av bara farten...

      Radera
  3. Det kallas att vara nörd och man ska vara stolt över det.
    Jag brukar leka med excel och efter göra det som en hemsida (se till ex : http://spartankar.com/verktyg-spara/ ).

    Angående glädjekalkyl tycker jag att excel ger tvärtemot möjligheter att simulera vad händer om det går sämre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med om!

      Intressant, det ska jag kolla närmare på!:)

      Radera