lördag 10 januari 2015

Månadsuppföljning 14/12 - 10/1

Det är dags att rapportera 2015 års första månadsuppföljning, även om majoriteten av perioden som rapporteras var under 2014. Som tidigare nämnt stämmer jag av min portfölj den andra helgen i varje månad med anledning till att då jag tidigare stämde av den kring den 1e hände det ibland att pengar var "påväg in" som då inte togs med i beräkningarna.

Hur som helst, så här gick det för min portfölj mellan den 14/12 och 10/1:

Insatt under perioden: 2547 kr
Nettoutdelat under perioden: 82 kr
Värdeökning under perioden: 4612 kr (Total förändring minus insatt och nettoutdelat)
Total värdeförändring under perioden: 
7241 kr

Jag är otroligt nöjd med både insatt belopp och inte minst värdeökningen som såklart är ett led av en stark decemberbörs.

Nedan följer som i tidigare månadsuppföljning diagram för perioden. Då detta är årets första rapport blir diagrammen något nakna. Jag längtar tills februaris siffror kommer och ger diagrammen lite kött på benen.


           Diagrammet visar förändringen för "Insatt", "Värde" och "Insatt+Nettoutdelat" för portföljen under 2015

                     Diagrammet visar hur många procent större eller mindre värdet är av alla insättningar. 


Diagrammet visar till hur stor varje kategori står för portföljens totala värde.

Vad händer härnäst?
Nästa utdelning dröjer fram till mars då Axfood brukar vara först ut med sina utdelning.

Kommande veckor ska jag även kolla upp och analysera vilket av alla fantastiska bolag på den amerikanska marknaden som jag ska inhandla. Som jag tidigare nämnt investerar jag en klumpsumma på runt 10.000 i ett amerikanskt bolag under kvartal 1 varje år. Jag kikar på McDonalds, P&G, Unilever och Johnson&Johnson. 

Har ni åsikter på dessa eller tips om andra fantastiska bolag på den amerikanska börsen?

2 kommentarer:

  1. Snyggt med insatt belopp under denna period!
    Jag kan ju rekommendera fler aktier i Coca Cola men det är bara för att jag själv äger aktier där.
    P&G måste jag kolla upp mer, låter intressant! Vad är det som lockar i det bolaget för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag skulle gärna äga fler aktier i Coca-Cola och det kommer säkerligen bli så framöver. Dock ser jag hellre ytterligare bolag i USA förrän detta sker.

      Gällande P&G så har man en ofantligt bred och välkänd korg med varumärken (Ariel, Gilette, Pampers, Yes o.s.v). God utdelningshistorik . Jag har bland annat läst följande analyser och kan rekommendera dig att kika på dem.

      Kursen har det senaste året gått starkt och yielden ligger just nu på 2.83%

      http://www.analysakademin.com/2013/11/25/omfattandeanalys-procter-gamble-2013/

      http://spartacusinvest.blogspot.se/2013/03/analys-av-procter-gamble.html

      Radera