onsdag 31 december 2014

Genomgång av 2014

Igår var årets sista börsdag och idag är årets sista dag. Lägenheten håller på att storstädas, maten håller på att tillagas och senare ikväll trillar gästerna in. Före jag kan skåla ut 2014 och skåla in 2015 måste givetvis en genomgång av portföljens 2014 att presenteras.

Jag kommer att publicera diverse diagram/bilder som visar på allt som kan tänkas vara av intresse för er läsare. Sammanfattningsvis har det varit ett fantastiskt år för portföljen både vad det gäller min förmåga att göra insättningar och börsens förmåga att ge den ett ordentligt skutt uppåt. Jag är mycket optimistisk inför 2015 och hoppas på ett liknande år.


Mina damer och herrar - Utdelnings91ans portfölj och dess utveckling under 2014:

Det är fantastiskt att portföljvärdet ökat ifrån 62 100 kr till 123 045 kr. Hoppas på liknande utveckling under 2015 vilket skulle göra att jag närmar mig 200.00 kr i portföljvärde.

Som man kan utläsa av nedanstående diagram har börsen varit väldigt volatil, särskilt under hösten. Drygt 14.000 kr i skillnad mellan värdeökning och "insatt ökning" känns fantastiskt.



Vad ska man säga? Det går på rätt håll!







Utvecklingen från 2012 gällande bruttoutdelningar får jättegärna fortsätta i denna takten




Kanske de mest verklighetsförankrade talen. Även om mina utdelningar "bara" täcker 1,58% av alla mina utgifter närmar jag mig en hel vecka täckt. Drygt 5 dagar finansierar portföljen mitt liv oavsett om jag vill det eller inte. Hur coolt är inte det?



Gott nytt år önskar Utdelnings91an!

6 kommentarer:

  1. Hoppas du firande in det nya året på ett bra sätt. Gott nytt år!
    Vad gäller din genomgång av ditt ekonomiska år så ser det fint ut. Utdelningarna ser jag ökar år för år. Och 5 dagars täckning är inte fy skam! :)

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma och tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  3. 100% i ökning av depåvärdet under 2014 :-)
    Grattis och snyggt jobbat!
    Mvh//Chansar mest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Blir nog svårt med 100% ökning under 2015, men det hade ju såklart varit fantastiskt. Tack för en bra blogg! Era utdelningar hade finansierat mitt studentliv både en och två gånger!

      Radera
    2. Hade jag haft din disciplin och ditt ekonomiska sinne när jag var student så hade inte jag behövt jobba i min ålder :-)

      Snyggt jobbat!

      Mvh//Chansar mest

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera