torsdag 4 december 2014

"Du kan ju dö imorgon"

Nu kan inte jag påstå att jag har berättat för alltför många av mina nära och kära om min utdelningsportfölj och syftet med den. Anledningen till detta är egentligen lite oklart, jag skäms verkligen inte, tvärtom så är jag mycket stolt över den. Ändå kan det bero på hur gemene man ser på investeringar/aktier i allmänhet och långsiktighet i synnerhet. 

Jag har läst och hört från många som har bemöts med det så klassisk och enligt mig nästintill efterblivna resonemanget när dem berättat om sina långsiktiga planer: (Behöver inte handla om pengar)

"Lev för dagen istället, tänk om du blir överkörd av en bil imorgon och dör"

MEN VA?!

Nu vet jag inte om det finns någon empirisk studie som visar risken för ovanstående scenario, vad som däremot är känt är att för svenska befolkningens del är medellivslängden drygt 80 år beroende på bl.a kön och genetiska förutsättningar.

Det finns två saker som irriterar mig i denna fråga.

1) Sannolikheten för att jag ska avlida imorgon är extremt liten, och sett till snittet ska jag bli kring 80 år, hur kan man då överhuvudtaget ta upp risken att dö av en slump i 25-års åldern?

2) OM vederbörande trots allt vill pusha för att framtiden är osäker och att beslut och handlingar därmed bör ha ett fokus på kortsiktiga effekter finns det en rad frågor jag vill ställa denne:

- "Varför pluggar du gymnasiet och ev ytterligare 3-5 år på universitet?" Du kan ju dö imorgon!!

- "Varför köper du ett hus och säger att det kommer bli en bra investering på sikt för priserna går alltid upp (Well..)?" Du kan ju dö imorgon!!

- "Varför vill du och din tjej skaffa barn och vänta 9 månader tills det föds?" Du/din tjej kan ju dö imorgon!!

- "Varför storhandlar du idag söndag för att sedan kunna äta det på torsdag?" Du kan ju dö imorgon!!


Är medveten om att ovanstående scenarios skiljer sig något åt då det faktiskt är större risk att bli överkörd någon dag närmsta 40 åren än att bli det de närmsta dagarna/månaderna men det är huvudpoängen jag vill åt. Jag står fast vid idiotin i att säga till någon att denne borde leva mer för dagen samtidigt som samma person har utbildat sig länge, bokar vintersemester redan i september och börjar träna inför vasaloppet 2016 redan december 2014.

Stå på er och kämpa alla långsiktiga utdelningsinvesterare där ute!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar