tisdag 9 december 2014

Fondbyte i PPM



Sedan jag tog studenten från gymnasiet har jag hunnit med att jobba en del. Då detta varken varit svart eller under några solskensavtal har jag lyckats få ihop en slant i min PPM-portfölj. Värdet ligger i dagsläget på 9815:- så det är inga supersummor, men ändå en tillräckligt stor summa för att ignorera.

Den dag det blir aktuellt med pensionsuttag vilket inte kommer ske förrän 40-50 år räknar jag kallt med att det är min utdelningsportfölj och utdelningarna därifrån som kommer att betala mina räkningar. Detta gör att jag vågar ta högre risk med PPM-pengarna. Låg risk är enligt mig det jag bedriver i min utdelningsportfölj, kontinuerliga inköp och återinvesterade utdelningar. Hög risk för mig är att försöka pricka botten och toppen på marknaden genom att hoppa in och ut.

Så när det kommer till PPM-pengarna bedriver jag hög risk, kanske för att ge det lilla tradingsug jag trots allt besitter en smula tillfredställelse.

Även om jag köper på mig fler och fler andelar i min utdelningsportfölj oavsett nivåer följer jag givetvis marknaden varje dag och att värderingarna står högt just nu är inget nytt, inte ens för mig. Av denna anledning har jag viktat stora delar av PPM-portföljen mot räntor.

PPM-portfölj per 9-december 2014:
Spiltan Räntefond Sverige - 75%
Avanza Zero - 15%
AMF Aktiefond Global - 5%
SPP Aktiefond Europa - 5%

Hur tänker ni med PPM? Ser ni det också som "bonuspengar"?

2 kommentarer:

  1. Känns som en extremt defensiv portfölj du har där? Jag kör bara riktiga högriskare /Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldig defensivt i PPM just nu. Beror helt enkelt att jag på kort sikt tror att index står lägre om 3-6 månader än vad det gör nu. Dessa tankar spelar ingen roll i utdelningsportföljen utan där köper jag alltid, oavsett kurser. PPM-pengarna ser jag dock som "bonus" och där vågar jag chansa genom att hoppa in och ut på marknaden.

      Radera