torsdag 25 december 2014

Vanliga misstag och felsägningar inom ekonomi

Jag vet inte om det beror på att jag är insatt i ämnet och därför hör och reagerar på saker och ting som andra "normala" medborgare inte gör, men på den senaste tiden har jag reagerat kraftigt på två uttalanden som gjort mig uppmärksammad och faktiskt ganska irriterad över.

1) Att inte räkna per capita och inflationsjusterat.
I juletid hör och läser man jämt och ständigt att "Julhandeln slår rekord i år". Nu kan jag inte med säkerhet hävda att det aldrig görs i dessa siffror, och eventuellt är det så att det görs utan att det påpekas men faktum kvarstår att väldigt ofta läser man ett absolut tal som sedan jämförs med ett annat absolut tal på exempelvis hur mycket julhandeln omsatt i Sverige under två år och sedan dras slutsatsen att den har ökat eller minskat utifrån dessa.

*Med tanke på att befolkningen växer är det inte särskilt konstigt att även julhandeln växer.         Varför presenterar man inte då siffrorna per capita?

*Vi må inte ha någon inflation i vårt land i detta nu, men vi har haft en inflationsnivå kring 2%    under flertalet av de senaste åren och därmed är det inte så konstigt att julhandeln växer. Varför presenterar man inte då siffrorna inflationsjusterat?

Nu kan jag som sagt inte svära på att siffrorna som presenteras kring exempelvis julhandeln inte är per capita eller inflationsjusterade, och kanske är det bara jag som är såpass insnöad som isåfall vill att detta nämns i slutet på artiklar och inslag.

2) Att inte kunna skilja på procent och procentenheter
Detta är något som för många verkar vara väldigt svårt att skilja på, oavsett ålder eller utbildning. Jag har goda vänner som tro det eller ej studerar ekonomi som har svårt att skilja på dessa två. Jag såg en nyhetssändning för ett par dagar sedan efter att det kommit en ny opinionsmätning där nyhetsankaret satt och hävdade "Parti X har ökat sina röster sedan Z med 3 PROCENT och har numera 16 PROCENT av rösterna jämfört med tidigare 13 PROCENT".

Återigen är det kanske bara jag som är ovanlig och reagerar på detta på samma sätt som min läkare till mor kan irritera sig när exempelvis en operation går "fel" till i en film.

Kan ni komma på fler klassiska "felsägningar"/"feltolkningar" som ni irriterar er på? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar