onsdag 28 januari 2015

Snabba bokslutstankar

Ni som hade hoppats på långa och djupa analyser om mina befintliga bolag eller potentiella bolag i portföljen har nog redan märkt att dessa lyser med sin frånvaro, och så kommer dem göra även framöver.

Som jag beskrivit i tidigare inlägg har jag valt ut 8 svenska bolag som jag tror på och är beredd att köpa oavsett kursnivåer och behålla för alltid. Dessa bolag kommer förmodligen leverera goda resultat och utdelningar långt efter jag själv har trillat av pinnen om sisådär 60-70 år. Denna extrema tidshorisont gör att ett bokslut för ett specifikt år inte är något avgörande förutom att jag intresserar mig stort för utdelningen. Så länge bolaget tuggar på i jämn takt är jag nöjd.

I dagarna har tre av dessa bolag lämnat sina bokslut och jag tänker nedan kommentera dessa snabbt.

NCC:
Rapporten: En stabil rapport som inte riktigt levde upp till högt ställda förväntningar.
Framtiden: Stark orderingång vilket bådar gott för 2015
Utdelning: Oförändrad på 12 kronor med utdelningstillfälle i mars respektive oktober.

H&M:
Rapporten: På samma sätt som NCC en ganska odramatisk rapport. Omsättningen ökade med 14%
Framtiden: Fortsatt expansion och c.a. 400 nya butiker beräknas öppnas under 2015.
Utdelning: En höjning från 9,5 kronor till 9,75. Något under förväntningarna men jag är nöjd.

Investor:
Rapporten: I linje med analytikernas förväntningar. Bolagen kämpar på i linje med förväntningarna.
Framtiden: VD-byte i Maj till Johan Forssell. Han har varit på Investor sedan 95 så inget dramatiskt.
Utdelning: En höjning från 8 kronor till 9 kronor. En utdelningsökning på 12,5% är inte fy skam.

Nu tar det ett par dagar, närmare fram tills 6 februari då Industrivärden och Kinnevik rapporterar.
Om inte tidigare så hörs vi då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar