söndag 10 maj 2015

Månadsuppföljning 13/4 - 10/5

Tiden går snabbt och nu är det dags för månadsuppföljning.

Insatt under perioden: 2700 kr
Nettoutdelat unde perioden: 1204 kr
Värdeökningen under perioden: -7790 kr (Total förändring minus insatt)
Total värdeförändring under perioden: -5090 kr

Totala insättningar på 2700 kronor är jag väldigt nöjd med. Jag har börjat året väldigt bra när det kommer till insättningar och hoppas kunna fortsätta så. 1204 kr i nettoutdelningar under perioden är även det något jag är nöjd med.

Men vad hände sen?
Att portföljvärdet minskade med 5090 kronor är såklart inte roligt. Faktum är denna månadsuppföljning endast är den tredje någonsin där portföljvärdet minskat av totalt 32 stycken månadsuppföljningar sedan start. Eftersom jag dessutom satte in 2700 kronor i portföljen uppgår den total värdeminskningen till 7790 kronor.

Jag är väl medveten om att jag 
har haft tur gällande min timing när det kommer till inträde på aktiemarknaden. Det har varit mer eller mindre ständiga uppgångar sedan jag påbörjade min utdelningsportfölj och därför är jag på något sätt "glad" över att jag får uppleva minusmånader. Jag vet att det kommer bli betydligt fler sådana framöver och jag måste vänja mig vid det. Eftersom portföljvärdet har kommit upp ordentlig i summa senaste året syns säg 5% nedgång betydligt mer nu än för 2 år sedan då portföljen "bara" var värd strax under 40.000 kronor.

Sammanfattningsvis en tråkig månad med hänseende till resultatet, men med anledning av just detta har den varit väldigt lärorik.






2 kommentarer:

  1. Jag ska inte komma dragandes med Buffets slitna hamburger-citat men volalitet och nedgångar kan vara välkomna för att komma in lite billigare.

    Jag var tvungen och kolla upp vad man får i studiebidrag nowadays och kom fram till att det uppgår till 9 948 kr - hur sjutton klarar man då av spara 2 700kr!?

    Mvh//Cm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt och hela min grundfilosofi är just att ibland komma in billigt och ibland dyrt.

      Kombinationen av med studentmått mätt höga inkomster och relativt låga kostnader (Framförallt genom billigt boende) kan jag leva ett gott liv rent ekonomiskt.
      Exempelmånad:
      12-15k in (Csn + Välbetalt helgarbete)
      8-9k Kostnader
      2-3k Aktier
      2-3k Resespar, klädspar, presentspar o.s.v.

      Får kanske bli ett inlägg om detta framöver!

      Radera